Porady na temat Ameryki Łacińskej

< Powrót do porady

Jak zapobiegać JET LAG

Nasze organizmy funkcjonują zgodnie z rytmem okołodobowym, który trwa z przybliżeniu 24 godziny. Rytm biologiczny podpowiada nam, kiedy się budzić a kiedy iść spać. Dlatego zależnie od pory dnia i godziny jesteśmy senni lub gotowi do działania. Oczywiście, na ten stan mają wpływ również inne uwarunkowania, np. socjalne (towarzystwo, praca), ale rytm biologiczny pozostaje jednym z najważniejszych wyznaczników naszej aktywności.
Podczas przekraczania kilku stref czasowych rytm dobowy ulega przesunięciu. Dla organizmu nie jest to bez znaczenia i dostosowanie się do tej nowej sytuacji wymaga zwykle kilku dniu. W okresie adaptacji do nowego rytmu występują problemy z koncentracją, zaburzenia pamięci, wydłużenie czasu reakcji, rozdrażnienie, zmęczenie, mdłości oraz bóle głowy. Oczywiście wymienione objawy nie są nasilone w tym samym stopniu u wszystkich podróżujących, a u niektórych osób mogą nawet pozostać niezauważone. Zaobserwowano, że teniekorzystne odczucia są intensywniejsze podczas przekraczania stref czasowych w kierunku wschodnim aniżeli zachodnim. Nasz rytm biologiczny jest o kilkanaście minut dłuższy niż doba. Dlatego podczas podróżowania na zachód, kiedy rytm musi zostać wydłużony, objawy długu czasowego są łagodniejsze, a zespół „Jet lag” trwa krócej.
Podróżując na zachód czyli do Ameryki Południowej:
– w trakcie lotu staraj się nie spać, pij napoje bezalkoholowe, poruszaj się po pokładzie przezwyciężając senność
– spożywaj wysokoprocentowe produkty jak ser, mięso, ryby, jajka, przetwory mleczne
– kilka dni przed podróżą dostosuj się do nowego rytmu – opóźniając sen nocny o 2 godziny
– o ile to możliwe, zaplanuj swój przyjazd na miejsce docelowe około południa – światło dzienne pozwoli na szybszą adaptację
– ważne spotkania umów na rano, kiedy organizm jest wypoczęty
– kładź się spać tylko po zachodzie słońca
– postaraj się o jak największą ilość światła dziennego, dzięki czemu zostanie powstrzymana produkcja melatoniny w organizmie i opanowana senność

 

 

Podróżując na wschód czyli wracając z Ameryki Południowej:
– śpij podczas lotu
– spożywaj węglowodanowe produkty – owoce, ziemniaki, makaron, ryż, soki owocowe, jogurty
– kilka dni przed podróżą dostosuj się do nowego rytmu – kładż się spać wcześniej i wcześniej wstawaj
– ważne spotkania zaplanuj na porę dnia, kiedy organizm będzie wypoczęty – wieczorem
– unikaj drinków alkoholowych

 

Wskazówki ogólne:
– przestaw zegarek na nowy czas zaraz po wejściu do samolotu – pomoże to przyzwyczaić się do nowej sytuacji
– wykonaj czynności charakterystyczne dla danej pory dnia (toaleta, posiłki, spotkania) zgodnie z czasem w miejscu docelowym
– podczas pierwszych nocy śpij co najmniej 7 godzin
– unikaj dużego wysiłku fizycznego podczas pierwszych 2 dni od przylotu
– nie zażywaj środków nasennych – organizm będzie mniej zdezorientowany nową sytuacją
– spędzaj jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu – światło dzienne jest także istotnym wyznacznikiem naszego rytmu biologicznego

 

Autor: Dr n. med. Grzegorz Kempa (specjalista medycyny pracy i medycyny lotniczej)